
A Tanoda szolgáltatás finanszírozásával kapcsolatos feladatokat a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság látja el. A Magyarországi Magiszter Alapítvány fenntartásában 2019 évtől működő Varázsvilág Tanodában a szolgáltatásokat 11 fő tanodai munkatárs végzi. A programban 30 fő 6-10. évfolyamos diák vesz részt, akik a Magiszter Óvoda, Általános Iskola, Középiskola, Szakképző Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Tiszavasvári Tagintézményének és a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Tiszavasvári Középiskolája, Szakiskolája és Kollégiumának a tanulói. Szakmai szolgáltatásaink: matematika-logika, szövegértés, szociális kompetencia és tanulásmódszertan, angol nyelv, informatika fejlesztés, és szabadidős foglalkozás biztosítása. A fejlesztő foglalkozások fókuszában a kiemelt kulcskompetenciák területeit igyekszünk erősíteni a legváltozatosabb tanulási technikák, módszerek segítségével. Célunk továbbá, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű roma gyermekek végzettség nélküli iskolaelhagyásának visszaszorítása, az oktatási esélykülönbségek és az iskolai lemorzsolódás csökkentése, a felzárkózási esély növelése oly módon, hogy segítsük a tanuláshoz való motiváció erősítését. Megláttatjuk azokat a célokat, perspektívákat, amelyek az eredményes továbbtanuláshoz szükségesek.
Programjaink számos lehetőséget kínálnak arra, hogy mélyebb kapcsolatot alakítsunk ki a gyerekekkel és a családjaikkal. Családi programunk célja a közösségi tudat, szülő-gyerek-pedagógus kapcsolatának erősítése, a közös élmény gazdagítása a családokkal együtt (Apa-fiú focimeccs, Tanévnyitó családi nap, Szüreti mulatság, Halloween parti, Családi karácsony). A pályaválasztás megismerésének lehetőségeit szolgálja a Pályaorientációs és életpálya - építés programunk. A folyamat során a tanuló egyéni igényeit figyelembe véve történik a számára legmegfelelőbb szakma kiválasztása (Pályaválasztási kiállítás, Állásbörze, Nyílt nap, Iskola, műhelylátogatás). Nyitott tanodai programunk célja a tanodai közösségen kívül más közösséggel való kapcsolattartás során a tanodában folyó munkánk megismertetése (Digitális kalandtúra, Gyermeknap, Zenenap, Egészségnap). A tanodát rendszeresen igénybe vevők részére iskolai lemorzsolódását megelőző programot biztosítunk. Közvetlen kapcsolatot tartunk fenn a Család-, és Gyermekjóléti Központ munkatársaival. Részt veszünk az éves jelzőrendszeri és szakmai megbeszélésen. Bizalmi kapcsolatot ápolunk az óvodai és iskolai szociális segítővel, valamint a védőnővel, akik már többször tartottak előadást, amelynek témái a korai iskolaelhagyás veszélyeire és megelőzésének lehetőségeire hívják fel a figyelmet. Szoros kapcsolatot tartunk fenn az általános iskola szaktanáraival a tanulók sikeres eredményeinek biztosítása érdekében. A Tanodán kívüli sport és kulturális programok járulnak hozzá elsősorban a megszokott környezettől való elrugaszkodás során a gyermekek látókörének szélesedéséhez, új ingerek, új ismeretek befogadására. A tanodás gyermek és a mentor kapcsolatának erősítésére nagyon jók ezek a programok, ami a későbbiekben a fejlesztő munka sikerességéhez is hozzájárul (Kerékpártúra, Strandolás, Kirándulás, Múzeumi foglakozás, Könyvtárlátogatás). A szabadidős tevékenységünk célja, hogy a gyerekek azt csinálják, amihez kedvük van, kényszerűség nélkül, s ami kikapcsolódást jelent. A foglalkozásokat a tanulók igényei, kívánságai alapján állítjuk össze, úgy gondoljuk, hogy az idővel való gazdálkodás terén szeretnénk a gyerekeket eljuttatni oda, hogy a tevékenységek közötti választásban célorientáltak legyenek. A témák megválasztásánál célunk az együttes siker megélése, a helyes versenyszellem alakítása, az önkifejezésük sokszínűségének tudatosítása, a digitális kompetenciájuk fejlesztése, és mindenképp a szabadidő hatékony eltöltése. Önként vállalt feladatunk a 3 napos nyári tábor szervezése, ami feledhetetlen élményt jelent tanodásainknak.
A tanodai fejlesztések és szabadidős tevékenységek egy különleges lehetőséget jelentenek a gyerekek számára, amely hozzásegíti őket az egyéni érdeklődési területükre épülő fejlesztéshez, tehetségük felismeréséhez és kibontakoztatásához. Iskolai sikerességüket nagyban befolyásolja az a tény, hogy romani nyelvi környezetben nőnek fel, így nagy kihívást jelent számukra a magyar nyelvű tananyagra épülő tartalmak elsajátítása, megértése, a hétköznapi és hivatalos kommunikációs helyzetekben történő helytállás, gondolataik, véleményük megfogalmazása és a helyzetnek megfelelő közlése/előadása. A kiscsoportos foglalkozások lehetőséget teremtenek az egyéni szükségletekre épülő intenzív készségfejlesztésre, a magyar nyelvi szókincsük, szövegértésük, számolási készségük csiszolására, a digitális kompetenciájuk fejlesztésére, melyre az iskolai-osztálytermi keretek között ritkán kerülhet sor. A tanodai munkánk hozzájárul az iskolai tanulmányi eredményeik javulásához, a pályaválasztás sikerességéhez és a munka világába történő beilleszkedésükhöz is. Rendezvényeink olyan tevékenységeket és lehetőségeket kínálnak, melyekben a tanodai program támogatása nélkül nem vehetnének részt a gyerekek.
Szakács Anna – Szakmai vezető
Ez a hely
Meleg érzés tölti el szívem, hogyha erre a helyre emlékszem.
Hisz barátaim s kedvenc tanáraim kapnak itt szerepet.
Mit mondhatnék? Talán azt, hogy köszönöm?
Sorba mondhatnék köszönetet a dolgokért, amiket kaptam itt.
A tudásért, a bátorító szavakért, vagy az önbizalmat növelő mondatokért.
Az ölelésért, vagy azt, amikor fátyolos lett a szemük miattunk.
Na és a játékokért, amiért a legjobban hálás vagyok,
hisz abban a pillanatban nevettünk, s szórakoztunk rajtuk.
De most, hogy a „Nagy betűs” életet élem valahogy jól jönnek ezek.
A szituációs játékokból tanulhattam a legtöbbet,
hisz a valódi életben is ugyan ezek történnek.
Varázsvilág Tanoda valóban varázs világ,
hisz ha belépünk ide, minden rossz gondolat elszáll.
Varázsvilág Tanoda ez egy menedék számomra!
Rézműves Krisztina
8. a osztályos tanuló
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges